I samarbejde med værkstederne under Fonden Filmtalent, European Film College og Filmskolens efteruddannelse tager filmkomponisterne Anna Rosenkilde og Jesper Hansen en tur rundt i landet.
Formålet er at informere filminstruktører, producenter og klippere om de mange aspekter, der ligger i deres arbejde med filmmusik og samarbejde med filmkomponisten.
I et 2 ½ timers forløb, og med masser af plads til at få svar på deltagernes egne spørgsmål, vil de komme rundt om følgende emner:
– Hvad er filmmusik? Og hvilke typer musik findes der til film?
– Hvad kan en filmkomponist tilføre dit projekt?
– Vi gennemgår en films forløb med musikken for øje, fra manuskript til færdig film.
– Hvordan forløber samarbejdet med filmkomponister – og hvem på holdet arbejder typisk sammen med komponisterne?
– Økonomi – hvad koster det at få musik på din film. Fra gratis til Hollywood
– Den gode kontrakt
– Rettigheder for brug af musik – Myter og fakta
– Cue-sheets og anden rapportering – i Danmark, i Europa og i den store verden
Anna Rosenkilde er uddannet filmkomponist fra Syddansk Musikkonservatorium og har de seneste år skrevet musik til adskillige fiktions-, dokumentar- og animationsfilm – heriblandt dokumentarfilmen “Dreaming Murakami” (2017), som har fået succes på filmfestivaler verden over. Musikken er ofte atmosfærisk, enkel, melodisk og poetisk, og blander akustiske og elektroniske elementer. Anna har også udgivet to soloalbum og spillet mange koncerter. Hendes kompositioner omfatter sange, musik for kor, musik til en danseforestilling og musik/lydkunstdelen af en samling af audiovisuelle kunstværker.
Jesper Hansen har skabt musik til kortfilm, serier og film siden 2008. Blandt andet *Daniel Rye – livet efter Syrien’ (2020) og ’An eternity of you and me’ (2022). Jesper Hansen er meget aktiv i forbindelse med de politiske og formidlingsmæssige lag omkring filmmusikken. 2011 – 2024 har han siddet i bestyrelsen for Brancheklubben for Film og Mediekomponister, og er forperson for den europæiske fællesorganisation FFACE og næstforperson i ECSA.
Besøget er arrangeret af Brancheklubben for Film- og Mediekomponister, BFM i samarbejde med Nordisk Copyright Bureau, NCB. BFM er et netværk under Koda og et af netværkets formål er at styrke dialogen med fremtidens instruktører, producenter og klippere – som forløbene da også er målrettet. Formålet er at få en øget gensidig respekt imellem faggrupperne med et forstærket kunstnerisk udtryk for øje.
PR-billede er venligst udlånt af filmkomponist Josefine skov. Foto: Emil Hassing.